Dotter önskas

Efter att ha läst den här boken av Katerina Janouch har en del tankar och funderingar väckts hos mig. För er som inte vet det handlar boken om en kvinna som verkligen vill ha en dotter, det är det enda som upptar hennes tankar och livet kretsar just kring den här ofödda dottern.



Jag kan bara tycka det är tragiskt. Visserligen kan jag förstå att man kan ha en längtan efter att få ett visst kön på sitt barn, vilket ofta är tabubelagt. Det är ingenting man pratar öppet om. Om man har typ 3 söner sen tidigare kan det kanske vara roligt att få en liten tjej nästa gång, men när går det till en överdrift? Om det skulle bli ytterliga en pojke, skulle inte han vara lika välkommen då? Blir man inte lika glad? Blir man besviken om man får "fel" kön?
Det som jag verkligen funderar över är hur många därute som verkar ha missförstått själva grejen med att skaffa barn. Man hör folk pika varandra om att "den här gången måste det väl ändå bli en tjej", och "jag vill ha en son som jag kan spela fotboll med" (typiskt manligt) osv.

Själv tycker jag att barnskaffandet handlar om att man vill uppfostra och vägleda en annan människa, sen vad det blir för kön - spelar det egentligen någon roll? Jag tänker främst på de som inte kan få barn, som skulle bli överlyckliga för vad de än fick, och sen sitter vissa andra med sina i-landsproblem och surar över att de inte får det kön på barnet de vill ha.

Personligen skulle jag bli överlycklig oavsett kön. Barnet är en avbild av mig och min kärlek, sen om det är en kille eller tjej skiter jag i rent ut sagt. Får jag 10 söner kommer jag vara lika lycklig som om jag hade en jämnare könsfördelning i familjen. Man ska vara tacksam för det man får, och är man inte det bör man nog börja fundera på anledningen till varför man skaffar barn. Amen!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag håller med dej! Ett barn, oavsett kön, är en gåva. Inte på ett religiöst sätt, även om det kanske lät lite fanatiskt :P Men som du säger, det finns de som kämpar och kämpar men inte kan få barn, de skulle bli överlyckliga! Tanken på de som tar reda på könet på barnet och sen gör abort tycker jag är hemsk, fy! :(

2011-02-24 @ 09:01:21
URL: http://p0llys.blogg.se/
Postat av: Jessi

Håller helt med dig! Självklart kan man väl alltid önska sig en pojke eller flicka, men man ska vara glad för att man får nått över huvudtaget! Vi är tre systrar i min familj och jag kan lova att min pappa inte blivit ledsen bara för att han aldrig fått en son! Han älskar oss för att vi är hans barn, inte för att vi är flickor eller pojkar!

2011-02-24 @ 09:14:16
URL: http://jessiklein.blogg.se/
Postat av: Carro

Håller med dig om att det är lite hemskt det där, men å andra sidan kan jag inte förneka att jag helst skulle vilja ha BÅDE tjejer och killar, också mycket för att det är kul att inte behöva vara ensam tjej. Ha en flicka som man sedan när hon blir äldre kan hitta på "tjejgrejer" med hade ju inte varit helt fel... bland annat.



sv: ååh, så bra! :D

2011-02-24 @ 10:30:19
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Cissi

Den har jag inte läst...

2011-02-24 @ 13:12:21
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Dennis

Så jäkla rätt! Om alla tänkte på detta viset så skulle allting vara så mycket bättre! Oavsett kön på barnet kvittar, men sen existerar inte detta tänkandet i vissa länder tyvärr. Fick höra att Kinas population just nu är dominerat utav män, det finns inte ens tillräckligt med kvinnor för alla män, just pga att folk gör abort när de vet att det är en kvinna, för just i Kina är det en fördel att få en son. Hemskt och sjukt, men så illa är det :/

2011-02-25 @ 01:41:36
URL: http://withyen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0