Forsta dagarna

Eftersom datorn jag brukar sitta vid ar riktigt jobbig att skriva pa kanner jag att det kommer bli lite sisadar med inlaggen, haha. Men jag ska forsoka gora mitt basta. Under gardagen var vi med Shankari (kvinnan i huset, helt underbar) och handlade klader. Indiskt ska det vara minsann! Snacka om att shoppingen har ar annorlunda fran i Sverige. Det ar bara man som jobbar och det var massor av steg innan man fick hamta ut det man kopte. Forst skulle mannen valja ut plagg at oss, vika ihop kladerna, ga till en disk for att betala, till nasta for att hamta ut plagget och sen ska man visa kvittot innan man gar ut ur affaren. Det slutade iaf med en champagnefargad sari for min del (6 meter tyg, men sa fiiiin) och lite annat. Haremsbyxor, hmm. Jag har sagt att jag aldrig kommer anvanda det, men vad fasen ska man gora nar det ar 40 grader och man inte far visa axlar eller knan utomhus? Man ar ju knappt manniska! Jag har rest en hel del, men den har varmen har jag aldrig upplevt forut, svetten rinner och rinner och ingen ac i huset sen. Vi har iofs flaktar, aven om de lagger av ibland...
Huset vi bor i ar stort och rymligt for alla. Vi ar 5 stycken som delar rum och har eget badrum med dusch. Dock inget toapapper men det fick vi kopa... Saker och ting ar verkligen hur billigt som helst har, kopte t.ex snacks for 7 svenska kronor har om dagen och da var det inte en sak jag kopte. En taxi kan kosta 50 ore osv, sa det ar ju toppen. Folk i huset ar gastfria och ger oss det vi vill ha, om nagon fragar om de dricker kaffe i Indien gar det genst ivag och gor i ordning det till oss. Kaffet kanske inte ar sarskilt gott har, bara blask, men deras te ar mumma.
Maten ar ocksa jattegod. Vi har atit vegetariskt fram till idag for att vara baby stomachs (som Santhanam, mannen vi bor hos sager) ska vanja sig vid de indiska kryddorna, men det har gatt bra for samtliga an sa lange. Vi far flera ratter vid varje maltid sa det finns en del att valja bland.  Dessutom trodde jag aldrig jag skulle saga att banangrot ar supergott, men namnam! Vid varje frukost ar det banangrot och farsk frukt som galler. Kanske lyckas man till och med ga ner i vikt har nere?

Vi svenskar har det bra har i Indien, folk ser verkligen upp till oss. Tydligen sa ar alla anglar i barnbockerna vita, vilket gor att folk faktiskt ser oss vitingar som goda anglar. Dar har ni forklaringen! Ibland kan det faktiskt vara lite jbbigt att folk sliter i en. De ska ta pa en, skaka hand, prata, bjuda pa allt mojligt osv. Men genom att ge dom ett leende gor du hela deras dag, de blir helt saliga sa det ar roligt att kunna gladja nagon!
Dessutom ar trafiken livsfarlig. Det finns inga trafikregler har sa da kan ni ju tanka er sjalva. Folk skiter i allt, precis allt. De gar och kor precis som de vill, jag vet inte hur manga ganger vi har varit nara pa att kora pa nagon. Vi far hoppas att det gar vagen...

Under dagen har vi hunnit med att tvatta och sola lite uppe pa taket innan det var dags for planering av faltstudierna. Vi ska ivag pa manga spannande grejer, kan knappt vanta aven om det sakert kommer bli en tung upplevelse ocksa. Lite senare ikvall ska vi ivag till en skola for att kolla runt lite. Vi var pa samma skola haromdagen for att se pa elevernas skolavslutning. Det var massor av dans och vi fick dela ut diplom till barnen. Eftersom vi ar som kungligheter har fick vi bade sittplatser pa scenen och langst fram. Resten fick sta och trangas, haha.

Det ar val mina intryck an sa lange! Svett, hetta, inget toapapper och annu mer svett. Pust. Hoppas ni har ett mer behagligt klimat hemma i Sverige. Skriver mer lite senare!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jobbigt när det är SÅ varmt. Hade 43 grader på Gran Canaria när vi var där. Sjukt!

2011-04-04 @ 14:17:23
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Carro

Låter som om ni har det varmt där, jobbigt ;)

Hehe

2011-04-04 @ 14:21:11
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

jobbigt att läsa utan åäö :p

2011-04-04 @ 15:28:43
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Jennie

åååh Indien :) fan va coolt

2011-04-04 @ 19:42:56
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Evelina

Verkar som att ni har det trevligt där nere.. Men det skulle väl vara nice med toapapper :D

2011-04-05 @ 10:26:45
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Så spännande att läsa om hur du har det i Indien! ÄR maten lika god som indisk mat är här hemma? :)

2011-04-05 @ 10:30:21
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Dennis

LÅter som om att ni har det sååå toppen! Taxi för 50öre, haha fy fan! :P

2011-04-12 @ 15:47:39
URL: http://withyen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0